ŹRÓDŁA I INSPIRACJE WS – ZESTAWIENIE LITERACKIE



Wielokrotnie w rozmowach prywatnych, na czacie oraz pod wpisami pytacie nas, w jakiej narracji i formie najczęściej same piszemy, czytamy oraz czy znamy tytuły powieści napisanych – przykładowo – narratorem trzecioosobowym personalnym. Zapewne zauważyliście też, że coraz częściej na WS zdarza się, że sugerujemy autorom, jak mogliby sami napisać coś inaczej. W ocenach pojawiają się sugestie przekształconych akapitów, często dotyczących chociażby poprawy dynamiki na poziomie redakcyjnym. Wtedy pytacie: no dobra, ale skąd wy to wszystko wiecie…? Teraz możemy odpowiedzieć: no właśnie stąd!

W tym miejscu warto wspomnieć, że porady, których udzielamy na podstawie własnych doświadczeń, to najczęściej wiedza przetworzona także z kursów, webinarów oraz poradników, których listę znajdziecie na samym dole wpisu. Dużo daje współpraca z innymi autorami, redaktorami czy udział w projektach literackich różnej maści – do czego was szczerze zachęcamy. W końcu być pisarzem to nie tylko pisać, ale i podpatrywać, prowadzić research. To przede wszystkim poznawać – style i możliwości – aby się rozwijać i móc wdrażać nowe techniki. Oczywiście, można całe życie pisać tak samo i zupełnie po swojemu, jedną sprawdzoną stylizacją narracyjną ćwiczoną przez lata, przy czym pozwólcie, że zdradzimy wam pewną tajemnicę:

Własny styl to w rzeczywistości mniejszy bądź większy zlepek stylizacji, które pisarz podłapuje z biegiem lat, czytając, rejestrując i przejmując od ulubionych autorów pewne nawyki. To wybuchowa mieszanka tego, co sami lubimy w prozie.

Warto mieć na uwadze, że ćwiczony przez lata jeden typ narracji już sam w sobie nie powstał z niczego, a z doświadczenia, które autor wyniósł właśnie z obcowania z nieswoim tekstem. Nikt raczej nie będzie pisał pierwszoosobówką, jeśli w ogóle nie przepada za tym typem narracji, chyba że tylko po to, by się przełamać i udowodnić sobie, że też tak potrafi. Za to chętnie czytając Cobena czy Vonneguta, ktoś może troszkę uszczknąć ich typowego poczucia humoru i lekkości pióra. Aby jednak poznać to, co się faktycznie lubi i komu co warto uszczknąć – próbujmy wszystkiego, poznawajmy jak najwięcej, czytajmy jak najrozmaitsze treści i rozpisujmy swoje projekty w oparciu o najróżniejsze techniki, sprawdzając się w nawet najbardziej nietypowych i wciąż eksperymentalnych formach. Wychodzenie ze strefy komfortu to właściwie jedyny sposób, by poszerzać możliwości rozwoju i poznać swój pisarski warsztat – odkryć skłonności, ale i predyspozycje, a pozbyć się złych nawyków. 

Tak oto więc oddajemy w wasze ręce krótki przegląd polecanych przez nas treści – lubianych, dobrze znanych, w jakiś sposób cenionych. Wymieniłyśmy także te tytuły, które jako przykłady mogą przewijać się w ocenach, zakładka ma więc charakter źródłowy. Podział dotyczy nie tylko typu narracji, ale i stylizacji – aby każdy mógł znaleźć tu coś akuratnie dla siebie.

Spis aktualizowany na bieżąco [polecamy zerkać co jakiś czas]
Tytuły źródeł zawierają odnośniki do portalu LubimyCzytać



NARRACJA PIERWSZOOSOBOWA

„TU I TERAZ” – DEEP POV

  1. Całe zdanie nieboszczyka, J. Chmielewska [1988, kryminał, sensacja z przymrużeniem oka]
  2. Czekając na barbarzyńców, J.M. Coetzee [1997, fikcja historyczna, alegoria]
  3. Drzewo migdałowe, M.C. Corasanti [2014, powieść społeczno-obyczajowa prowadzona z perspektywy palestyńskiego chłopca]
  4. Giełda słów, A. Graedon [2015, thriller, antyutopia, epidemia]
  5. Lot nad kukułczym gniazdem, K. Ken [1962, proza psychologiczna, beletrystyka medyczna]
  6. Pokój, E. Donoghue [2010, thriller, POV pięcioletniego chłopca]
  7. Podziemny krąg, Ch. Palahniuk [1996, sensacja, dramat, narrator bezimienny]
  8. Układ, E. Kennedy [2015, romans, literatura obyczajowa]


PAMIĘTNIKARSKA

  1. Buszujący w zbożu, J.D. Salinger [1951, powieść o dorastaniu, realizm]
  2. Gwiazd naszych wina, J. Green [2012, literatura młodzieżowa, obyczajówka]
  3. Oskar i Pani Róża, É.E. Schmitt [2002, powieść epistolarna, dramat]
  4. Słoneczniki, H. Snopkiewicz [1962, lekka obyczajówka młodzieżowa]
  5. Sinobrody, K. Vonnegut [1987, fikcyjna biografia ironiczna]
  6. Służące, K. Sockett [2009, fikcja historyczna, literatura piękna]
  7. Szklany klosz, S. Plath [1975, autobiografia, powieść z kluczem*, dramat]
  8. Tamte dni, tamte noce, A. Aciman [2007, obyczajowe, romans młodzieżowy]
  9. Złodziejka książek, M. Zusac [2005, literatura młodzieżowa, fikcja historyczna]



NARRACJA TRZECIOOSOBOWA

N. WSZECHWIEDZĄCY LUB MIESZANY
(TZW. LIMITED POV)

  1. Ania z Zielonych Szczytów, L.M. Montgomery [1908, literatura młodzieżowa]
  2. Duma i uprzedzenie, J. Austin [1975, powieść obyczajowa, romans historyczny]
  3. Firma, J. Grisham [1991, thriller prawniczy]
  4. Gambit, M. Siembieda [2019, dreszczowiec detektywistyczny rozgrywany w czasach II WŚ]
  5. Głodne słońce. Dymiące zwierciadła, W. Zembaty [2016, fantasy przygodowe]
  6. Jonathan Strange i pan Norrell, S. Clarke [2004, fantastyka, fikcja historyczna]
  7. Diuna, F. Herbert [1965, legenda fantastyki na świecie]
  8. Księga bez tytułu, Anonim [2009, dreszczowiec fantasy inspirowany twórczością Q. Tarantino]
  9. Limes Inferior, J.A. Zajdel [1980, fantastyka naukowa, socjologiczna]
  10. Stulatek, który wyskoczył przez okno i zniknął, J. Jonasson [2009, czarna komedia częściowo retrospekcyjna, powieść – droga]
  11. Władca much, W. Golding [1967, powieść psychologiczna, alegoria]
  12. Zwodniczy punkt, D. Brown [2001, kryminał, sensacja, thriller]
  13. Saga o Harrym Potterze, J.K. Rowling [fantastyka młodzieżowa]
  14. Saga o Wiedźminie, A. Sapkowski [epickie fantasy; narracja mieszana]
  15. Seria: Jeźdźcy smoków z Pern, A. McCaffrey [fantasy w świecie science fiction, wiele krótkich tomów, z których każdy opowiada inną historię]
  16. Seria: Porachunki z przygodą, K. Petek [literatura przygodowa dla dzieci i młodzieży; szczegółowe sceny dynamiczne, cenione głównie za research]
  17. Seria: Siedem Królestw, C. William Chima [fantastyka młodzieżowa]
  18. Seria: Kobieca Agencja Detektywistyczna nr 1, A. McCall Smith [szczególnie: Niebieskie buty; botswańskie powieści detektywistyczne, feminizm]


3-os DEEP POV – GŁĘBOKI PUNKT WIDZENIA

  1. Bezkres pustyni, M. James [2012, harlequin]
  2. Cinder, M. Marissa [2012, baśniowo-futurystyczna adaptacja „Kopciuszka”]
  3. Cień twojego uśmiechu, S.M. Warren [2015, saga: Miasteczko Deep Haven, literatura obyczajowa, rodzinne sekrety]
  4. Zranić marionetkę, K. Grochola [2019, debiut kryminalny, thriller, obyczaj]
  5.  Seria o agentce Maggie O'Dell, A. Kava [kryminał, sensacja, thriller]
  6. Trylogia Pierwsze prawo, J. Abercrombie [epickie fantasy na sześć perspektyw]



STYLIZACJA PARTII NARRACYJNYCH

ZABAWNA, LEKKA, ZŁOŚLIWA, CHARAKTERNA

  1. Mistrz i Małgorzata, M. Bułhakow [1973, satyra low fantasy, literatura piękna, narrator – gawędziarz]
  2. (Nie) Boszczyk mąż, J. Chmielewska [2002, kryminał, sensacja, thriller]
  3. O Matko, czyli (nie zawsze poważna) instrukcja obsługi ciąży dla Przyszłych Rodziców, R. Suchodolska [2022, satyra o rodzicielstwie w formie dialogu]
  4. Opowieść Wigilijna, Ch. Dickens [1843, opowiadanie prowadzone w ironicznym stylu wiktoriańskim]
  5. Siewca Wiatru, M.L. Kossakowska [2004, fantastyka, o religii z innego punktu widzenia]
  6. Seria o Myronie Bolitarze [kryminały w lekkim i dynamicznym stylu]
  7. Seria o Świecie Dysku, T. Pratchett [fantastyka satyryczna, krzywe zwierciadło]

CHŁODNA, POZBAWIONA OZDOBNIKÓW

  1. 1984, G. Orwell [1949, antyutopia, stylizacja chłodna]
  2. Blade Runner. Czy androidy marzą o elektrycznych owcach, P.K. Dick [1968, noir sci-fi, filozoficzna powieść dystopijna, thriller]
  3. Florystka, K. Bonda [2012, kryminał psychologiczny o mocno scenicznej narracji precyzyjnej w detalach, wyrazistej i surowej]
  4. Pani Bovary, G. Flaubert [1857, powieść z pogranicza naturalizmu i realizmu, narracja szczegółowa, acz rzeczowa, opisowa, a pomijająca przeżycia wewnętrzne]
  5. Zwrotnik Raka, H. Miller [1934, literatura piękna, erotyka, nihilizm, połączenie narracji poetyckiej i wulgarnej]

KWIECISTA, POETYCKA, ATMOSFERYCZNA

  1. Ada albo Żar. Kronika rodzinna, V. Nabokov [1969, romans kazirodczy, fantastyka naukowa, filozofia; narracja ciężka, klasyczna, budowana głównie zdaniami wielokrotnie złożonymi]
  2. Czuły narrator, O. Tokarczuk [2020, literatura piękna; zbiór refleksji o sztuce pisania i filozofii literatury] 
  3. Gwiezdny pył, N. Gaiman [1999, epicki romans fantasy; klasyczna narracja bajki, wprowadzająca nastrojowy ton]
  4. Sklepy cynamonowe, B. Schulz [1933, proza poetycka o zmetaforyzowanej stylizacji]
  5. Silmarillion, J.R.R. Tolkien [1977, fantasy]
  6. Ulisses, J. Joyce [1920, powieść modernistyczna pisana głównie strumieniem świadomości]
  7. Zbyt głośna samotność, B. Hrabal [1982, literatura piękna, pierwszoosobówka egzystencjonalna pisana głównie zdaniami wielokrotnie złożonymi]
  8. Saga o Ziemiomorzu, U.K. LeGuin [high fantasy; narracja epicka – typowa dla epiki]
  9. Seria o Muminkach, T. Jannson [emocjonalna i plastyczna narracja impresjonistyczna oddająca atmosferyczną bajkę dla dzieci oraz symboliczną powieść dla dorosłych]


ALTRTNATYWNE, EKSPERYMENTALNE

  1. Black Box, J. Egan [2012, nietłumaczona; science fiction zbudowane z serii tweetów, dostęp: TUTAJ]
  2. GraEndera, O.S. Card [1985, science fiction, deep POV mieszany z pierwszoosobówką]

  3. Gra. Penetrując tajną społeczność artystów podrywu, N. Strauss [2006, dokumentalne non-fiction spisane w formie wspomnień należących do alter ego autora, rozpracowującego środowisko PickUp Artist]
  4. Jeśli zimową nocą podróżny, C. Italo [1979, metafikcja** pisana narracją drugoosobową w połączeniu z pierwszo- i trzecioosobową]
  5. Kafka nad morzem, H. Murakami [2002, realizm magiczny, powieść pisana narracją w czasie teraźniejszym oraz w czasie przeszłym]
  6. Morfina, Sz. Twardych [2012, proza psychologiczna, dramat, narracja mieszana: pierwszoosobowa „tu i teraz” oraz pamiętnikarska, pisana jednocześnie w czasie teraźniejszym i przeszłym, budowana w dużej mierze równoważnikami zdań]
  7. Mechaniczna pomarańcza, A. Burgess [1982, antyutopia, dramat, fantastyka naukowa, tłumaczenie stylizowane na archaiczno-regionalne]
  8. Nawet Psy, J. McGregor [2010, literatura piękna, dramat, narracja mieszana: trzecioosobowy POV + pierwszoosobowa w l. mnogiej]


ANTOLOGIE I NOWELE

Zbiory miniatur różnych twórców o rozmaitych stylizacjach. Szczególnie polecane dla wszystkich chcących wejść na rynek wydawniczy małymi krokami, poczynając właśnie od krótkich form. Dobre, na by rozpoznać ten rynek i sprawdzić, czym cechują się i przede wszystkim różnią opowiadania od powieści.

  1. Cztery róże dla Lucienne, R. Topor, 1995 [zbiór opowiadań, literatura piękna, różnorodność form i gatunków]
  2. Drażliwe tematy, N. Gaiman, 2015 zob. też: Dym i lustra. Opowiadania i złudzenia, tegoż, 2005 i  Rzeczy ulotne. Cuda i zmyślenia, tegoż, 2013 [zbiory krótkich form fantasy i sci-fi]
  3. Obscura. Antologia horroru, Tom 2., B. Fitas, A. Gajda i in., 2021
  4. Opowiadania wybrane, S. Lem, 1973 [zbiór opowiadań sci-fi]
  5. Ostatnie życzenie, A. Sapkowski, 1993 [opowiadania o Wiedźminie; fantasy]
  6. Tryzna. Antologia słowiańska, P. Barej, S. Brandt i in., 2022
  7. Wesele w Atomicach, S. Mrożek, 2003 [zbiór opowiadań, pastisz, groteska]
  8. Wypychacz zwierząt, J. Grzędowicz, 2008 [zbiór opowiadań różnorodnych podgatunków okołofantastycznych]



Zdajemy sobie sprawę, że część tytułów to klasyki, które pewnie większość z was już poznała, czasem jednak dobrze jest do nich wracać. W przypadku czytania nie tylko dla samej rekreacji, ale przede wszystkim dla wyższego celu, jakim jest samokształcenie, dobrze jest wracać nawet do ogranych tytułów – tym razem nie dla fabuły, a dla techniki***, skupiając się na kwestiach kluczowych takich jak narracja i styl, w tym stylizacja – również stylizacja językowa bohaterów. Tworząc listę, zależało nam, aby była różnorodna, dlatego też pojawiają się w niej najróżniejsze gatunki – od współczesnych dreszczowców po literaturę postmodernistyczną lat siedemdziesiątych. Wierzymy, że każdy będzie w stanie znaleźć w niej coś dla siebie.
Warto mieć też na uwadze, że część powieści takich jak właśnie „Księga bez tytułu” Anonima czy „Mistrz i Małgorzata” ma nie tylko wersje fizyczne, e-booki, ale także profesjonalne wersje audiobooków, czytane przez znanych artystów (takich jak Artur Barciś czy Marek Kondrat), a nawet w słuchowiska (np. saga o Wiedźminie czytana przez blisko stu aktorów), co stanowić może dodatkowy walor rozrywkowy.

Pamiętajcie też, że w przypadku researchu stylistycznego czy narracyjnego nie musicie czytać powieści w całości. Być może brzmi to szaleńczo, ale czasem warto choćby i przekartkować tytuł, aby zerknąć na akapity i rozpoznać styl, sprawdzić, jaką narracją posługuje się autor i w jaki sposób to robi. Kartkowanie pozwala w miarę szybko zlokalizować na przykład scenę dynamiczną; po akapitach przypominających ścianę tekstu, zbudowaną z bardziej okrągłych zdań, łatwo rozpoznać sceny pasywne, ekspozycje czy opisy tła akcji, za to fragmenty z krótkimi akapitami, często złożonymi ze zdań prostych, to momenty, w których prawdopodobnie odnaleźć można jakąś akcję. Takie niuanse pozwalają badać, w jaki sposób rzeczywistość na kartkach wykreował autor X i jakie są jego sposoby. Życie jest krótkie, a czasu na czytanie – zdecydowanie za mało, aby poznać wszystkich twórców od deski do deski.
Przy czym zawsze warto próbować.



PORADNIKI ORAZ PRACE O LITERATURZE

  1. Jak napisać powieść, N. Watts, 1998
  2. Jak pisać. Pamiętnik rzemieślnika, S. King, 2001
  3. Listy do młodego pisarza, M.V. Llosa, 2012
  4. Nowe lektury nadobowiązkowe 1997-2002, Wisława Szymborska, 2002
  5. Pisarz i jego zmory, eseje E. Sábato
  6. Po Bandzie, czyli jak napisać potencjalny bestseller, J. Winiarski, J. Rawska, 2015 [i, jak pewnie zdążyliście już zauważyć w ocenach, to też Biblia naszej Skoi, od wielu lat zajmująca czołowe miejsce na jej biurku…] 
  7. Poetyka – Przewodnik po świecie tekstów, D. Korwin-Piotrowska, Repozytorium Uniwersytetu Jagiellońskiego, dostęp: 11.01.23 [źródło: TUTAJ]
  8. Sztuka powieści. Antologia wywiadów I z The Paris Review, J. Barnes, S. Bellow i in., 2017
  9. Wykłady o literaturze, V. Nabokov, 2005
  10. Wyznania młodego pisarza, Umberto Eco
  11. Wywiad z Harlanem Cobenem, Nie mam swojego rytuału, Przekrój, dostęp: 11.01.23 [źródło: TUTAJ]
  12. Wywiad z Henrym Greenem, Poeta na końcu świata, www.biuroliterackie.pl, dostęp: 11.01.23 [źródło: TUTAJ]
  13. Narracja drugoosobowa: O przechodzeniu na ty… – Narracja diadyczna wśród literackich reprezentacji świadomości bohatera, M. Rembowska-Płuciennik, Repozytorium Cyfrowe Instytutów Naukowych, dostęp: 11.01.23 [źródło: TUTAJ]


ŹRÓDŁA ANGIELSKOJĘZYCZNE [brak przekładu]

  1. How Not to Write a Novel: 200 Classic Mistakes and How to Avoid Them A Misstep-by-Misstep Guide, H. Mittelmark, S. Newman, 2008
  2. Writing Deep Point Of View: Professional Techniques for Fiction Authors, R. Hall, 2015
  3. Seria poradników: Write Great Fiction, w tym: Plot & Structure: Techniques and Exercises
  4. Więcej o DEEP POV: [KLIK], The Editors Blog, B. Hill, dostęp: 11.01.23
  5. Więcej o DEEP POV: [KLIK], AutoCrit blog, M. James, dostęp: 11.01.23


Porady autorów dot. pisania:

  1. E. Leonard, 10 rules for writing fiction, dostęp: 11.01.23. [źródło]
  2. G. Dyer, 10 rules for writing fiction, dostęp: 11.01.23 [źródło]
  3. H. Miller, 11 Commandments of Writing, dostęp: 11.01.23 [źródło]
  4. N. Gaiman, 8 Rules of Writing, dostęp: 11.01.23 [źródło]


ŹRÓDŁA NT. KOREKTY JĘZYKOWEJ

LITERATURA

  1. 497 błędów. Jak nie zbłądzić w zawiłościach polszczyzny, Ł. Mackiewicz
  2. Edycja tekstów. Praktyczny poradnik, A. Wolański, Wydawnictwo Naukowe PWN [publikacja nie bez powodu nazywana również Biblią Korektorów!]
  3. Nowe formy i normy, czyli poprawna polszczyzna w praktyce, K. Kłosińska, Wydawnictwo Naukowe PWN
  4. Polszczyzna na co dzień, M. Bańko, Wydawnictwo Naukowe PWN
  5. Słownik dobrego stylu, czyli wyrazy które się lubią, Tenże, Wydawnictwo Naukowe PWN
  6. Współczesny polski onomatopeikon, Tenże, Wydawnictwo Naukowe PWN

A także: Typografia książki. Podręcznik projektanta, M. Mitchell, S. Wightman, wyd. d2d.pl [publikacja znana również jako Biblia Składaczy! Omawia wszystkie zagadnienia dotyczące składu książek]


ŹRÓDŁA INTERNETOWE

Również:
  • Środki stylistyczne: ściągawka [KLIK]
  • Klasyfikacja błędów językowych: ściągawka [KLIK]
  • Interpretatywny słownik terminów kulturowych: [KLIK]


POZOSTAŁE




___________________________________________________

* Powieść z kluczem: gatunek powieści, której postacie oraz – często – wydarzenia oparte są na faktach, jednak wprowadzone zostały pod zmienionymi, fałszywymi nazwiskami, nazwami własnymi miejsc akcji i tym podobne.

** Metafikcja: literatura, której tematem przewodnim jest natura pisarza oraz motyw pisania, często zakrawająca o pastisz i groteskę.

*** Fun-fact! Czy wiecie, że w przeszłości Skoia kupowała po antykwariatach książki klasyków za psie pieniądze tylko po to, by pisać na ich marginesach i zakreślaczem zaznaczać co ważniejsze dla niej fragmenty narracyjne i triki stylistyczne? Do teraz ma w domu półkę książek z góry przeznaczonych do ćwiczeń warsztatowych. Choć bazowo miały to być powieści, które gotowa była poświęcić dla wyższych celów i kiedyś je zutylizować, dość szybko półka stała się jej ulubioną i stoją na niej pozycje, do których przywiązała się najmocniej.

0 Comments:

Prześlij komentarz